Temaperioden i uke 3–7

Tema uke 3–7 2020

1.–3.trinn lærte mye om kroppen; skjelettet, tenner og muskler. 4.–5.trinn lærte om fordøyelsessystemet, mens 6.–7. trinn lærte om respirasjons- og sirkulasjonssystemet. Klassene valgte litt forskjellige arbeidsmetoder. 4.–5. trinn laget blant annet tredimensjonale modeller av fordøyelsessystemet som de viste frem og forklarte for resten av skolen. 6.–7. trinn laget info-filmer om respirasjon og sirkulasjon hvor de selv hadde fortellerstemmer. 1.–3.trinn trinn laget visuelle presentasjoner av både menneskekroppen og skjelettet.

Felles aktiviteter for hele skolen har vi også hatt. Én dag hadde vi forskjellige poster på skoleområdet hvor elevene gikk rundt i aldersblandede grupper. På postene satt det elever på 6.–7.trinn med oppgaver klare til gruppene. Noen fikk teste makspulsen sin, mens andre skulle lære om blodets oppgaver i kroppen.

I løpet av perioden markerte vi også samenes nasjonaldag den 6. februar. Hele skolen gikk tur opp til Fagervann hvor vi fyrte bål og stekte sveler. På veien opp hadde vi innlagte stopp med lesing. Elevene leste en samisk fortelling som de fikk lage skuespill av dagen etterpå. Skuespillet fremførte de i strålende sol i skolegården.

I uke 6 og 7 hadde vi fokus på kroppspress og identitet for de eldste elevene, mens 1.–3.trinn lærte om egen kropp og grenser.