Strategisk plan

Elever og lærlinger skal ha et trygt og inkluderende læringsmiljø.

Maridalen skole skal være et hyggelig sted å være for alle! Vi skal utvikle elevenes sosiale kompetanse og ha gode rutiner for å følge opp elevenes sosiale utvikling. Barn gjør det bra hvis de kan! Det er viktig å gi alle ansatte kompetanse i å skape et godt læringsmiljø og etablere rutiner basert på denne kompetansen. Skolen skal også legge til rette for elevmedvirkning i arbeidet med et trygt og inkluderende læringsmiljø, både for fellesskapet og i saker som gjelder eleven selv. Skolens miljøterapeut bidrar også i dette arbeidet.

Alle elever skal ha grunnleggende lese- og regneferdigheter tidlig i skoleløpet.

Vi ønsker å sikre god progresjon i lese- og regneferdighetene til alle elevene. Dette gjør vi ved å aktivt og systematisk bruke kartlegginger i undervisningsplanlegging, elevoppfølging, analysearbeid og trinnvise overføringsmøter. Skolen skal utarbeide en leseplan og en regneplan med oversikt over detaljert progresjon og elevoppfølging for de som ikke har forventet utvikling. Fremover skal vi fortsette å utvikle kompetansen vår, spesielt i matematiske samtaler og utforskende, lekbasert, samarbeidende og praktisk undervisning.

Elevenes digitale ferdigheter og evne til å skape skal utvikles gjennom hele skoleløpet.

Skolen har en digital satsing i bruk av læringsteknologi og digitale læremidler for å øke elevenes læringsutbytte. Vi skal utvikle lærernes teknologiske kunnskap, pedagogisk kunnskap og fagkunnskap og samspillet mellom disse i alle fag. Trygge lærere som samarbeider tett skal bidra til å utvikle elevenes digitale ferdigheter og evne til å skape.